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GPS Roll-over Bug

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What Is the GPS Rollover Bug

Starting April 6, 2019, a global GPS time reset issue, dubbed GPS Week Rollover, may impact location accuracy when making a 911 call from a mobile device.

 

As a result of the GPS rollover, a small percentage of TELUS customers using select mobile devices may not have accurate GPS location readings in the event of a 911 emergency (see below for a list of affected devices). More specifically, when customers using the affected mobile devices make a 911 call, Emergency Services will receive the call, however, they may not have the ability to detect the customers’ exact GPS location coordinates.

 

Please note that this is a global issue and not isolated to TELUS.

 

What TELUS is Doing

TELUS is working with manufacturers to roll out fixes to affected devices as soon as possible. However, some devices will not receive software patches for the foreseeable future.

 

Our customers’ safety is an absolute priority and we will advise impacted TELUS customers via SMS in advance of April 6th, to make them aware of the following:

 

  • If a customer is making a 911 call using one of the impacted devices, we suggest that they exercise caution and provide Emergency Services with their location details.
  • Download software patch as soon as possible for devices with an available software update
  • For customers with a device without a known software patch, we are advising them to be aware of this issue and exercise caution if they find themselves in a 911 situation, including sharing their specific location with emergency services.

 

Affected Devices

TELUS has identified a small number of select devices that, as of April 6th, 2019, will no longer provide accurate location functionality. These devices may, however, obtain some location functionality through wireless tower triangulation so Emergency Services may continue to get locations for these customers. TELUS will communicate to all impacted customers to make them aware of this issue and encourage them to download the applicable software patch to their devices to resolve this issue.

 

TELUS has worked with manufacturers to roll out fixes to affected devices. If your device is listed below, please update your devices to the latest software.

 

  • Alcatel A50 (5085O)
  • Alcatel 1 (5033O)
  • Alcatel Lume (A466T)
  • Alcatel Pixi 3(4) (A460T)

 

Some devices, however, will not receive software patches due to their age. If your device is listed below, please be aware of this issue and exercise caution if you find yourself in a 911 situation. Alternatively, you can visit your nearest TELUS store to purchase a new device.

 

  • Alcatel A392A / A392CC
  • Alcatel Idol X+ (6043A)
  • Alcatel Pixi 3(4.5) (5017O)
  • RIM BlackBerry Curve (9320)
  • RIM BlackBerry Curve 3G (9300)
  • RIM BlackBerry Torch (9800)
  • RIM BlackBerry Bold (9700)
  • RIM BlackBerry Curve (9360)
  • RIM BlackBerry Bold (9780)
  • RIM BlackBerry Bold (9790)
  • HUAWEI Ascend Y330
  • HTC Desire 320a (0PF1100)
  • Motorola Charm (MB502)
  • Motorola Defy (MB525)
  • Motorola Key (EX225)
  • Motorola Milestone (A853)
  • Nokia 3710
  • Nokia E71
  • Nokia E72
  • Sonim XP5560
  • Sonim XP5560IS

 


Qu’est-ce que le problème du changement du numéro de semaine du GPS

À compter du 6 avril 2019, un problème global de réinitialisation de l’heure du GPS, appelé changement du numéro de semaine du GPS, peut avoir une incidence sur la précision de la localisation lors d’un appel d’urgence vers le 911 à partir d’un appareil mobile.

 

En raison du changement du numéro de semaine du GPS, un petit pourcentage de clients TELUS utilisant des appareils mobiles affectés ne pourront pas avoir une lecture précise de leur positionnement GPS en cas d’un appel d’urgence vers le 911 (voir ci-dessous la liste des appareils concernés). Plus précisément, lorsque les clients utilisant les appareils mobiles affectés passent un appel au 911, les services d’urgence le reçoivent, mais ils peuvent ne pas être en mesure de détecter les coordonnées exactes de la localisation GPS des clients.

 

Veuillez noter qu'il s'agit d'un problème mondial et non exclusif à TELUS.

 

Que fait TELUS

TELUS travaille conjointement avec les fabricants pour déployer des mises-à-jours de logiciel pour les appareils affectés le plus rapidement possible.  Cependant, certain correctifs logiciels ne seront pas reçus à temps.

 

Puisque la sécurité de nos client est une priorité absolue, nous aviserons les clients affectés via messagerie texte (SMS) avant le 6 avril afin de leur fournir les informations suivantes:

 

  • Si un client loge un appel au 911 à partir d’un appareil affecté, nous suggérons qu'il fasse preuve de prudence en fournissant son emplacement exact aux services d’urgences médicales.
  • Télécharger le correctif logiciel dès que possible pour les appareils qui auront une mise-à-jour disponible
  • Pour les appareils qui n’auront pas de mise-à-jour disponible, nous aviserons ces clients afin qu’ils soient informés et qu’ils  fassent preuve de prudence advenant qu’ils se retrouveraient dans une situation d’urgence impliquant le 911

Les appareil concernés

TELUS a identifié une faible quantité d’appareils affectés qui, à compter du 6 avril 2019, ne fourniront plus de fonctionnalité de géo-localisation précise. Cependant, ces appareils peuvent tout de même obtenir certaines fonctionnalités de localisation grâce à la triangulation des tours sans fils afin que les services d'urgence puissent continuer à localiser ces clients. TELUS communiquera avec tous les clients affectés pour leur faire part de cette problématique et les encouragera à télécharger et installer la mise-à-jour contenant le correctif logiciel applicable sur leurs appareils.

 

TELUS a travaillé conjointement avec les manufacturiers afin de rendre disponible des correctifs aux appareils affectés. Si votre appareil est mentionné ci-bas, veuillez installer la dernière version logicielle disponible.  

  • Alcatel A50 (5085O)
  • Alcatel 1 (5033O)
  • Alcatel Lume (A466T)
  • Alcatel Pixi 3(4) (A460T)

 

Cependant, pour certain appareils, nous ne recevrons pas de correctifs logiciels en raison de leur âge. Si votre appareil est mentionné ci-bas, veuillez prendre connaissance de cette problématique et soyez prudent si jamais vous vous retrouvez en situation d’urgence et devez alerter le 911.

 

  • Alcatel A392A / A392CC
  • Alcatel Idol X+ (6043A)
  • Alcatel Pixi 3(4.5) (5017O)
  • RIM BlackBerry Curve (9320)
  • RIM BlackBerry Curve 3G (9300)
  • RIM BlackBerry Torch (9800)
  • RIM BlackBerry Bold (9700)
  • RIM BlackBerry Curve (9360)
  • RIM BlackBerry Bold (9780)
  • RIM BlackBerry Bold (9790)
  • HUAWEI Ascend Y330
  • HTC Desire 320a (0PF1100)
  • Motorola Charm (MB502)
  • Motorola Defy (MB525)
  • Motorola Key (EX225)
  • Motorola Milestone (A853)
  • Nokia 3710
  • Nokia E71
  • Nokia E72
  • Sonim XP5560
  • Sonim XP5560IS
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